Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de artsen en geneeskundestudenten op enig moment in de studie of op de werkvloer grensoverschrijdend gedrag heeft ondervonden.
Is er bij jullie ook wel eens sprake van:
En wat doe je in je organisatie met mensen die grenzen overschrijden? Een precair onderwerp, waar we in deze scholing mee aan de slag gaan.
En dat is nodig. Want níéts doen? Dat is de meest voorkomende reactie. Van zowel slachtoffers, getuigen als beschuldigden.
Als dokter ben je hoog opgeleid en heb je super veel medisch inhoudelijke kennis. En dan, als je eenmaal specialist bent, gaat het opeens om meer dan je vakinhoudelijke kennis of wetenschappelijk output. Dan gaat het om samenwerken, onderdeel zijn van een groter geheel, elkaar aanspreken.
Maar hoe werkt dat precies in de praktijk als het over grensoverschrijdend gedrag gaat?
Daar gaat Menno in deze scholing dieper op in:
Een intensieve bijeenkomst, in kleine groepen, maximaal 8 deelnemers
Menno studeerde filosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en werkte als filosoof bij Heineken en Nyenrode. Hij doceerde medische ethiek en filosofie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen, is hoofddocent bij de postacademische opleiding Ethiek in de zorgsector van het Radboud UMC Nijmegen en schreef jarenlang columns in het FD. Hij verzorgt veel filosofische lezingen, denktrainingen en workshops voor zorgprofessionals, (huis)artsen en medisch specialisten.