+(073) 615 99 40 Wisent 14 - 's Hertogenbosch

Welkom

Binnenkort staat een Groepsmonitor bijeenkomst gepland. Hieronder vind je praktische en inhoudelijke informatie over deze bespreking
  • Ik vond het leuk en kijk goed terug op onze bijeenkomst. Er was een veilige en open sfeer waarin we veel besproken hebben

  • Wij vonden zelf dat we er veel meer aan hebben gedacht dan we dachten. Er kwamen onderwerpen en adviezen aan bod op een structurele manier omdat jij als externe erbij zat, dat werkte goed.

  • Je was een heel prettige gespreksleider, Ik was toch een soort van nerveus wat er allemaal op me af zou komen. Maar door je rustige en kalme houding en duidelijke uitleg was ik snel op mijn gemak.

  • Ik vond het een heel open en leerzaam gesprek zowel voor en over mezelf als over de anderen. Goed begeleid. respectvol naar ons en stimulerend om elkaar de vragen te durven stellen.

  • Dank voor de leuke en zinvolle middag IFMS! Eerlijk gezegd verwachtte ik er niet veel van, maar jullie verrassende en vernieuwende aanpak maakte het tot een succesvolle en zinvolle bijeenkomst

  • Goed en leuk! Mooie concrete punten om mee verder te gaan. Zeer prettige begeleiding

wat je kunt verwachten

Algemene informatie Groepsmonitor bijeenkomst

Wat is het doel van de bijeenkomst?

Een indruk krijgen hoe anderen jullie als groep ervaren, en dat vergelijken met jullie eigen beeld over de groep. Daarover gaan jullie met elkaar in gesprek. 

Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: Wat was leuk om te lezen? Wat is herkenbaar en wat juist niet? Hoe zien anderen jullie? Waar ligt jullie kracht en waarin wil je als groep nog een stap zetten?

Als groep bepalen jullie welke zaken je absoluut wilt behouden en met welke thema’s -met daaraan gekoppelde concrete acties- je de komende periode aan de slag wilt.

Daarnaast komt aan bod welke bijdrage ieder van jullie persoonlijk levert met betrekking tot de groepsacties en welke individuele ambities een ieder heeft voor de komende periode.

 

Wat is de opzet en duur van de bijeenkomst ?

Na een korte introductie, inventariseren we wat er echt besproken moet worden volgens jullie. Daarna volgt een beknopte powerpointpresentatie met de rode draad van jullie rapportage. 

Daarna is er ruimte voor het gesprek over de belangrijkste thema’s en hoe dat vorm te geven. Afhankelijk van de groepsgrootte zal het gesprek plenair dan wel in subgroepen plaatsvinden met een plenaire afsluiting waarin het bepalen van concrete acties centraal staat. 

Houdt, mede afhankelijk van de groepsgrootte, rekening met 2- 3 uur. 

Hoe bereid je je voor?

Na afloop van de evaluatie ontvang je een rapportage. Je kunt je voorbereiden door jouw rapportage te lezen en alvast na te denken over bovengenoemde vragen en wat voor jou belangrijke onderwerpen zijn om aan bod te laten komen.

Waar vind je de rapportage?

Door rechts bovenin op het balkje ‘login Q3 Online’ te klikken. 
Je kunt je rapportage op 2 plekken vinden:

  1. onder het kopje ‘te doen’
  2. onder het kopje ‘IFMS en/of Opleidingsrapportages’

Heb je technische problemen rond inloggen of anderszins, neem dan vooral contact op met onze helpdesk via support@q3performance.nl of 073-6159941.

Wat is onze insteek?

Wij kiezen voor een waarderende benadering in al onze bijeenkomsten. Dat doen we omdat we uit onderzoek weten dat het veel motiverender is om te kijken naar wat er goed gaat en wat er wel is (de Safety II benadering), dan alleen te duwen op de zogenaamde verbeterpunten. Dus er is volop ruimte voor waar de sterke kanten zitten en hoe jullie dat nog beter in kunt zetten, voor jezelf en voor de groep. Laat het helder zijn, dat kritische noten uiteraard ook altijd gekraakt mogen worden!

Wanneer haal je het maximale uit een bijeenkomst als deze?

Eigenlijk door echt te bespreken wat voor jou en jullie van belang is, daar ook dit moment voor te gebruiken. Je kunt je voorstellen dat wij het jammer vinden als we achteraf horen dat ‘het belangrijke of heikele onderwerp niet aan bod is gekomen’ of dat men het achterste van de tong niet heeft laten zien.

Van onze kant hebben we de rapportage voorbereid, inventariseren we wat belangrijk is om te bespreken, zullen we doorvragen, prikkelen, checken of alles aan bod is gekomen etc. Maar jullie kennen elkaar natuurlijk feilloos, weten welke stokpaardjes, triggers en irritaties een rol spelen.   

Kortom, we nodigen je vooral uit om er samen met ons het beste uit te halen! 

Moet al het 'zuur' op tafel?

Zeker niet. We weten dat dit individuen en groepen enorm kan beschadigen. Zoals in elke relatie bepaal je ook in deze setting wat je nodig hebt om goed door te kunnen met elkaar. Dat bespreek je. Dus oude koeien mogen best in de sloot blijven als het niet constructief is om ze eruit te halen. Of dat wel of niet het geval is, kun je het beste zelf bepalen. Ervaring leert dat voldoende zoet helpt om het zuur te kunnen verteren.  

Wat als er zorgen zijn over het functioneren van een collega?

IFMS/GFMS gaat volgens de leidraad van de Federatie Medisch Specialisten nadrukkelijk over evalueren, reflecteren en ontwikkelen. Simpelweg eens in de 5 jaar in die spiegel kijken: hoe vind ik dat het gaat, hoe kijken anderen naar mij en waar wil ik me de komende periode op richten? Daar het gesprek over hebben met elkaar. Natuurlijk is het belangrijk dat zorgen besproken worden, maar besef ook dat het IFMS traject niet bedoeld is om disfunctioneren aan te tonen, daarvoor bestaan separate trajecten.   

Wat koppelen we terug?

Goed om even te benadrukken: de bijeenkomst is strikt vertrouwelijk. Wij verstrekken geen informatie aan anderen die niet bij de bijeenkomst aanwezig waren. 

Binnen enkele werkdagen na de bespreking sturen we een overzicht van de punten die aan bod zijn gekomen. Die kun je gebruiken om je Persoonlijk Ontwikkel Plan in te vullen/aan te vullen. Met het invullen van je  POP, rond je formeel je IFMS traject af conform de regels van de FMS en CGS/RGS. 

Hoe zit het met accreditatiepunten?

Aan onze Groepsmonitor bespreking zijn 3 ABAN accreditatiepunten toegekend. Aan het einde van de bijeenkomst kun je via een QR code je BIG nummer en een korte evaluatie invullen. Wij zorgen er vervolgens voor dat de punten worden verwerkt en in je GAIA/ABAN dossier verschijnen. 

Meer weten?

Neem contact op met Cara

Relatie- en kwaliteitscoördinator